Ομιλία του Νικ. Σταθούλη για τον Αλεξ. Ιόλα - Δευτέρα 13/1/2014

Η πρώτη πολιτιστική συνεργασία του Συλλόγου Αμπετείου Σχολής (ΣΑΣ) με τον Σύνδεσμο Αιγυπτιωτών Ελλήνων (ΣΑΕ) πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα 13 Ιανουαρίου 2014 με τη ομιλία του συγγραφέα Νίκου Σταθούλη για τον Αλεξανδρινό γκαλερίστ, συλλέκτη και καλλιτέχνη Αλέξανδρο Ιόλα. Ήταν μία εκδήλωση που θέλαμε για πάρα πολύ καιρό να γίνει, στην προσπάθειά μας, να συνεργαστούμε περισσότερο με τον Σύνδεσμο.

 

Γράφει ο Λάκης Πεζάς :

 

Αλλά η πρώτη αυτη συνεργασία έπρεπε να έχει σαν θέμα έναν Αιγυπτιώτη αρκετά γνωστό στο ευρύ κοινό και αν ήταν δυνατόν κάπως ζωηρό και λίγο εκκεντρικό. Ο κόσμος είχε ήδη βαρεθεί να ακούει για τον μεγάλο Αλεξανδριανό ποιητή το 2013, τα 150 χρόνια από την γέννησή του, και βέβαια δεν μπορούσαμε να ελπίζουμε να βρούμε κάποιον πιο γνωστό και πιο εκκεντρικό από τον Καβάφη.

 

“Seek and ye shall find” είπε ο Σάξον ποιητής και η ευκαιρία μου δόθηκε το καλοκαίρι όταν το μάτι μου έπεσε σε ένα άρθρο για τον Αλέξανδρο Ιόλα, βασικά μια συνέντευξη του Νίκου Σταθούλη, επίσημου βιογράφου του Ιόλα που μόλις είχε εκδόσει την βιογραφία του Ιόλα, με τίτλο, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΙΟΛΑ, Η Ζωή μου, από τον εκδοτικό οίκο Οδός Πανός.

 

Το δισέλιδο άρθρο-συνέντευξη του συγγραφέα μου τράβηξε την προσοχή και μετα που το τελείωσα, ήξερα ότι είχα βρει το θέμα της πρώτης μας συνεργασίας με τον ΣΑΕ...και τι θέμα! Γνωστός παντού, εκκεντρικός,  περισσότερο δεν μπορούσα να ελπίζω, ζωηρός, αθυρόστομος αλλά πάνω απόλα ένα πραγματικό ταλέντο.

 

Ήρθα σε επαφή με τον εκδοτικό οίκο, μου έδωσαν το τηλέφωνο του συγγραφέα, Νικόλα Σταθούλη, τηλεφώνησα και βρήκα στην άλλη άκρη της γραμμής ένα συμπαθέστατο, ενθουσιώδη, γλυκομίλητο νέον άνθρωπο. Σιγουρεύτικα αμέσως ότι η εκδήλωση μπορούσε να έχει επιτυχία και ξεκίνησα τις προσπάθειές μου να προετοιμάζω την εκδήλωση για τον Αλεξανδρινό γκαλερίστ, συλλέκτη, και καλλιτέχνη Ιόλα στον Σύνδεσμο Αιγυπτιωτών Ελλήνων  Το ΔΣ του ΣΑΣ αποδέχτηκε την πρότασή μου και στην συνέχεια ο φίλος έφορος πολιτιστικών του ΣΑΕ, Μιχάλης Κωβαίος,το πρότεινε στο ΔΣ του ΣΑΕ, εγινε δεκτό και καθορίστηκε η ημερομηνία.

 

Την Δευτέρα 13 Ιανουαρίου, η μεγάλη μέρα, η μισή Αθήνα είναι σπίτι με την γρίππη, ένα τέταρτο φοβάται να βγει έξω μη κρυολογίσει κι’αυτή και οι γιατροί συμβουλεύουν τους πάντες να αποφεύγουν κλειστές αίθουσες....Ο πρόεδρος του ΣΑΣ, σπίτι με πυρετό, η πρόεδρος του ΣΑΕ, κρυολογημένη και εκείνη, έχει χάσει την φωνή της και η προσέλευση του κοινού σιγανή και μετρημένη αλλά αποτελούμενη από ένα ποιοτικό και καλλιεργημένο κοινό.

 

Βλέπω τον Μιχάλη Μουσού, Δημοτικό Σύμβουλο Αθηναίων και βαπτιστικό του Ιόλα, τον εφοπλιστή, και αδελφικό φίλο του Ιόλα, Γιώργο Βερνίκο, την γνωστή Έμπορο Τέχνης ¨Αννικα Βαρβαρήγου, τον αντικέρ Ηλία Γκέκα, την Νατάσα Ταλάντη και άλλους γνωστούς και μη Αθηναίους και Αιγυπτιώτες, ανθρώπους της τέχνης, που αψήφησαν το κρύο και την γρίππη και ήρθαν να ακούσουν και να μάθουν περισσότερα για τον Ιόλα. Και δεν απογοητέυτηκαν.

 

Στο podium ανέβηκε ο Μιχάλης Κωβαίος και με την άνεση και διακριτική γοητεία που τον διακρίνει καλωσόρισε όλους, γνωστούς και μη, στην φιλόξενη αίθουσα του ΣΑΕ, τόνισε ότι η εκδήλωση ήταν μία συνεργασία με τον ΣΆΣ και μετά με σύστησε στους θεατές μας.

 

Η αίθουσα είχε στολιστεί με φωτογραφίες απο την ζωή του Ιόλα και  ο προσωπικός βιογράφος του Αλέξανδρου Ιόλα ήτανε μπροστά μου, έτοιμος να μας μιλήσει για τον άνθρωπο Ιόλα, τον γκαλερίστ, τον συλλέκτη και προ πάντως τον άνθρωπο που λάτρεψε την  Ελλάδα και που η τότε Ελλάδα τον περιφρόνησε. 

 

Μετά απο μία σύντομη εισαγωγή στο βιογραφικό του, το βήμα πήρε ο συγγραφέας  Νίκος Σταθούλης και μέσα σε λιγότερο από μία ώρα μας είχε μαγέψει όλους με την προσωπικότητα του Αιγυπτιώτη, του Αλεξανδρινού, του Έλληνα Αλέξανδρου Ιόλα.

 

Βιογραφικό Νίκου Σταθούλη :

 

Ο Νίκος Σταθούλης γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε δραματική τέχνη στη Σχολή του Πέλου Κατσέλη και δημοσιογραφία στο Εργαστήρι Δημοσιογραφίας το 1980. Σε ηλικία 23 ετών γνωρίζει τον ζωγράφο Μίνω, και οργανώνει μαζί του ατομικές εκθέσεις στην γκαλερί Ευγένη, το Φεστιβάλ λόγου και τέχνης του Δήμου Υμηττού, καθώς και στο Πολιτιστικό Φεστιβάλ Δελφών.

 

Το  1981 γνώρισε τον γλύπτη ΤΑΚΙ  με τον οποίο συνδέεται έκτοτε φιλικά και επαγγελματικά οργανώνοντας αρκετές ατομικές εκθέσεις στην Αθήνα, τη Λάρισα και τη Θεσσαλονίκη. Το  1983 γνώρισε τον Αλεξανδρινό Μαικήνα της Σύγχρονης Τέχνης, τον Αλέξανδρο Ιόλα, με προτροπή του οποίου έγινε ο προσωπικός βιογράφος του.Το 1984 συνδέεται  φιλικά με τον ζωγράφο Αλέξη Ακριθάκη , όπου συγκρότησαν από κοινού ένα σημαντικό μέρος του αρχείου του, κυρίως από την εποχή  του Βερολίνου και της μεταδικτατορικής  Ελλάδος, έως το θάνατό του.

 

Από το 1983 συνεργάζεται σε έγκυρα περιοδικά, εφημερίδες, ραδιοφωνικούς σταθμούς, και τηλεοπτικά κανάλια, ως σχολιαστής πολιτιστικών γεγονότων, [ΕΝΑ, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, Απογευματινή, Βραδινή, ΣΚΑΙ ΤV, ΣΚΑΙ 100,3,  Αθήνα 984, STATUS, DOWN TOWN, BLUE ]. Από το 1989 , έχει συγκροτήσει ένα από τα πλέον ενήμερα αρχεία  κλαπέντων έργων τέχνης αλλά και πλαστών και αμφισβητούμενων συλλογών.Το  1996 άνοιξε την αίθουσα τέχνης  DOWN TOWN ART GALLERY στη περιοχή ιδιωτικών του Ψυρή η οποία χαρακτηρίστηκε πρωτοποριακή  για τα δεδομένα της εποχής, όπου παρουσίασε σημαντικούς καλλιτέχνες όπως, Τάκις, Ραουσενμπεργκ, Γουόρχολ, Λαλάν, Ζαν Τιγκελί, Νίκι ντε Σανφάλ , Μιρό, Πικάσο, Μάξ Ερνστ , Αλέξη Ακριθάκη, Ευγένιο Σπαθάρη,  Μινο Αργυράκη, Σωκράτη Σωκράτους, Μάρθα Λυμπέρη, Χριστόφορο Κοτέντου, κ.α.

 

Το 1998 οργάνωσε την έκθεση «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ  ΙΟΛΑΣ» με αφορμή τα δέκα χρόνια από τον θάνατο του Αλεξανδρινού συλλέκτη, η οποία αποτέλεσε την αφορμή ούτως ώστε να κριθεί το σπίτι-Μουσείο του Ιόλα, από το Υπουργείο Πολιτισμού ως διατηρητέο μνημείο του σύγχρονου πολιτισμού.

 

Το 1995 δημοσίευσε ένα μέρος  από το ανέκδοτο και χαμένο κείμενο του Νομπελίστα ποιητή Οδυσσέα Ελύτη, ο οποίος το χαρακτήρισε ως τον «χαμένο θησαυρό» -ένα κείμενο 51 σελίδων το οποίο χάθηκε το 1951 από το γραφείο του στο Παρίσι.

Τα τελευταία χρόνια συνεργάζεται ως σύμβουλος τέχνης σε ιδιωτικές συλλογές αφού συμπλήρωσε το βιβλίο του, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΙΟΛΑΣ, η ζωή μου.